Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijfsgeheim

Bedrijfsgeheim uitgelegd

Een bedrijfsgeheim bestaat uit geheime bedrijfsinformatie die jouw onderneming een commerciële voorsprong geeft op je concurrentie. Bedrijfsgeheimen komen onder meer van pas als je (nog) geen intellectueel eigendom kunt registreren. Bijvoorbeeld om financiële redenen, of omdat de kennis nog in ontwikkeling is.

Voorbeelden van bedrijfsgeheimen zijn technische knowhow, software, productiemethoden, procesparameters en klantgegevens.

Houd niet alles geheim

Probeer niet alles geheim te houden, want kennis delen leidt vaak tot innovatie. Maar wees je bewust van kennis die je veel voorsprong en voordeel oplevert en bescherm die goed.

Voorwaarden voor bescherming

Wanneer kun je informatie juridisch als bedrijfsgeheim zien? Dat kan als de informatie aan deze volgende voorwaarden voor bescherming voldoet:

  • De informatie is onbekend bij personen of organisaties die normaal gesproken met dit soort informatie omgaan.
  • De informatie geeft commercieel voordeel en heeft handelswaarde.
  • Er zijn redelijke maatregelen genomen om het bedrijfsgeheim vertrouwelijk te houden (zie ook 'Neem maatregelen voor geheimhouding' op deze pagina).

Geldigheidsduur

Bedrijfsgeheim is geldig zolang je de informatie geheim houdt.

Kosten

Het bedrijfsgeheim kost niets, maar geheimhoudingsmaatregelen kosten vaak wel geld. Zeker als je hiervoor hulp van een advocaat inschakelt, zoals voor contracten.

Recht krijgen

Er bestaat geen officiële registratie voor bedrijfsgeheimen. Daarom is het slim om zelf te zorgen voor bewijs van je bedrijfsgeheimen.

Maak een gedetailleerde beschrijving van de inhoud ervan, documenteer alles goed en leg vast vanaf welke datum je dit bedrijfsgeheim hebt. Dat kan bijvoorbeeld met een datumregistratie via het i-DEPOT of een notarisakte.

Leg ook de noodzakelijke geheimhoudingsmaatregelen goed vast, zodat je bij een rechtszaak kunt aantonen dat de andere partij onrechtmatig gehandeld heeft.

Neem maatregelen voor geheimhouding

Het is belangrijk om geheimhoudingsmaatregelen goed te regelen. Voorbeelden van deze maatregelen zijn:

  • fysieke beveiliging, zoals afgesloten archieven en markering van documenten;
  • ICT-beveiliging, bijvoorbeeld met beveiligingssoftware, wachtwoorden en versleuteling;
  • het informeren en opleiden van medewerkers, en een geheimhoudingsclausule en concurrentiebeding in arbeidscontracten;
  • contracten bij geheimhouding en samenwerking met zakenpartners.

Om een bedrijfsgeheim te handhaven met een rechtszaak, is het cruciaal dat je op tijd geheimhoudingsmaatregelen invoert. Je kunt namelijk alleen juridisch optreden als er sprake is van aantoonbaar onrechtmatig handelen, zoals:

  • contractbreuk, bijvoorbeeld van een geheimhoudingsovereenkomst of non-disclosure agreement (NDA);
  • diefstal, spionage of het omkopen van werknemers.

Juridische stappen

Sinds 2018 is er de Wet bescherming bedrijfsgeheimen (Wbb). Deze wet biedt ondernemers meer beschermingsmogelijkheden om tegen inbreuk op hun bedrijfsgeheim op te treden. Voor de rechter moet je dan wel kunnen aantonen dat iemand jouw bedrijfsgeheim onrechtmatig heeft verkregen, gebruikt of openbaar heeft gemaakt. Je kunt bij de rechter terecht voor:

  • een verbod dat iemand je bedrijfsgeheim openbaar maakt;
  • een verbod van de productie van, of handel in producten die gemaakt zijn met behulp van jouw bedrijfsgeheim;
  • beslaglegging op producten die inbreuk maken; het terugroepen, uit handel nemen of
  • vernietigen van deze producten;
  • schadevergoeding.

Tips

Maak voor bedrijfsgeheimen onderscheid in de mate van vertrouwelijkheid. En leid je personeel op om hiermee om te gaan. Communiceren over bedrijfsinformatie gaat namelijk beter als jij en je medewerkers begrijpen wat er onder bedrijfsgeheimen valt en wat niet. Dit kan met deze categorieën:

  • publiek: algemene kennis die je vrij deelt met anderen;
  • beperkt: de eerste categorie van bedrijfsgeheimen wil je alleen met anderen delen als daar iets tegenover staat, bijvoorbeeld een licentievergoeding;
  • vertrouwelijk: de tweede categorie van bedrijfsgeheimen bevat informatie die je niet wilt delen met anderen. De informatie geeft je een belangrijke voorsprong op je concurrentie. Dit zijn bijvoorbeeld uitvindingen die je nog ontwikkelt, of klantenlijsten;
  • topgeheim: de derde categorie van bedrijfsgeheimen is kennis die topgeheim is en die verdeeld is over de organisatie. (Bijna) geen enkele medewerker kent het hele plaatje.

Een bedrijfsgeheim bestaat uit geheime bedrijfsinformatie die jouw onderneming een commerciële voorsprong geeft op je concurrentie.

In het kort

Wie krijgt het recht De eigenaar van informatie die is beschermd met geheimhoudingsmaatregelen
Hoe krijg je het recht? Door bedrijfsinformatie actief geheim te houden
Geldigheidsduur Zolang er geheimhouding plaatsvindt
Kosten aanvraag zonder advocaat of gemachtigde Gratis
Kosten aanvraag met advocaat of gemachtigde Eventueel kosten voor geheimhoudingsmaatregelen, zoals contracten