Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitaal aanvragen indienen via Online Filing (eOLF)

Account aanmaken 

  1. Registreer je account
  2. Octrooicentrum Nederland activeert je account binnen enkele dagen
  3. Log in en stel 2-factorauthenticatie (2FA) in via de QR-code
  4. Gebruik deze 2FA-code voortaan om in te loggen

Elke gebruiker heeft een eigen individueel account.

Organisatieaccount aanmaken 

Je kunt een organisatieaccount aanmaken in eOLF. De hoofdgebruiker die deze organisatie aanmaakt, kan collega’s uitnodigen om via deze organisatie aanvragen en aanvullende documenten in te dienen. Daarna kan je samenwerken aan ‘dossiers’.

Elektronisch ondertekenen

Documenten in eOLF kun je als aanvrager of gemachtigde op 2 manieren ondertekenen: als gescande handtekening of tekstreeks-handtekening.

  • Gescande handtekening ('Fax'): Scan je handtekening en voeg toe als TIFF- of JPEG-bestand.
  • Tekstreeks-handtekening ('Alfabetisch'): Typ je naam tussen twee schuine strepen, bijvoorbeeld: /Jan Janssen/.

Ontvangstbevestiging 

Na online indienen ontvang je direct een bevestiging in eOLF met:

  • Datum en tijd van ontvangst
  • Lijst van ingediende documenten
  • Bij nieuwe Nederlandse aanvragen: voorlopig aanvraagnummer

Storing van het systeem

Bij een storing kan je mogelijk geen aanvraag of andere documenten versturen.

Check het BPP-portaal of de storing bekend is bij OCNL. Hier staat informatie over de storing en wordt vermeld wanneer het systeem weer werkt. Geen informatie op het BPP-portaal? Meld de storing via eolf@octrooicentrum.nl.  

Bij spoed: Dien je documenten in via het eLoket.

Handleiding

Download de handleiding voor Online Filing.

Vragen over Online Filing?

Via Online Filing (eOLF) kun je octrooiaanvragen en aanvullende documenten digitaal indienen bij Octrooicentrum Nederland. Dit geeft je direct een indieningsdatum en ontvangstbevestiging.