Verdienen aan octrooien
Een octrooi is een middel om je bedrijfsdoelen te bereiken en te profiteren van je investeringen. Met een octrooi kun je tegenhouden dat anderen dezelfde uitvinding gebruiken als jij, zodat je exclusief bent. Maar je kunt ook juist samenwerking opzoeken. Zo bouw je waarde op in je bedrijf en krijg je een innovatieve reputatie.
Manieren om te verdienen aan octrooien
Op deze pagina staan 8 manieren waarop je kunt verdienen aan octrooien. Het gaat natuurlijk om geld, maar ook om samenwerking, reputatie de mogelijkheid om waarde in je bedrijf op te bouwen voor investeerders.
Je kunt je ook mogelijkheden combineren. Je kunt bijvoorbeeld een octrooi zelf exploiteren, dus het benutten om het winstgevend te maken (1), in licentie geven in een ander land (2) en gebruiken om je innovatieve reputatie te versterken bij je klanten (8) en potentiële investeerders (7).
Octrooien kosten geld
Een octrooi aanvragen en behouden kost geld. Lees meer over de kosten van een octrooi.
1. Je octrooi zelf exploiteren en exclusiviteit afdwingen
Een octrooi is een verbodsrecht: je blokkeert anderen en bent daardoor exclusief – niemand gebruikt dezelfde uitvinding als jij in de landen waar de octrooi geldig is. Een ander mag niet zomaar jouw beschermde uitvindingen toepassen. Door de exclusiviteit krijg je hogere winstmarges en behoud je een marktvoorsprong op concurrentie.
Om een octrooi zelf te exploiteren moet je investeren, bijvoorbeeld in marketing en productie. Een nieuw product in de markt zetten brengt ook risico’s met zich mee, zoals zelf inbreuk maken op octrooien van anderen. En je bent er zelf verantwoordelijk voor om op te treden als iemand inbreuk maakt op je octrooi.
2. Licenties verlenen op jouw technologie
Met een licentie geef je een licentienemer toestemming om jouw uitvinding te maken, te verkopen of toe te passen. Dat is aantrekkelijk omdat je zeggenschap houdt over je octrooi en tegelijkertijd inkomsten krijgt.
Licenties verlenen heeft ook nadelen. Je bent bijvoorbeeld afhankelijk van de licentienemer. Lees meer over de voordelen, nadelen en aandachtspunten van licentie verlenen op je octrooi.
3. Octrooien verkopen
Je kunt je octrooi of octrooiaanvraag verkopen. Bijvoorbeeld als er een grote investering nodig is om je product op de markt te brengen, of als de uitvinding buiten je kernactiviteiten valt. Je octrooi verkopen levert een snelle opbrengst op, maar je verliest de controle over de uitvinding.
4. Octrooien inzetten bij samenwerking
Je kunt octrooien inzetten voor samenwerking of open innovatie onder jouw voorwaarden. Als je octrooi hebt op je uitvinding, dan laat je zien dat je een unieke samenwerkingspartner bent. Ook bepaal je onder welke voorwaarden jouw samenwerkingspartners de uitvinding mogen gebruiken.
5. Een betere onderhandelingspositie krijgen
Bij een samenwerking brengen partners vaak kapitaal, arbeid of kennis in. Als je jouw octrooien inbrengt, verbetert dit je onderhandelingspositie. Ook bij conflicten zorgen octrooien voor een betere onderhandelingspositie.
6. De waarde van je onderneming verhogen
Door een octrooi ben je eigenaar van je uitvinding. Daardoor stijgt de waarde van je onderneming. Dat geeft je een sterkere positie als overnamekandidaat bij bijvoorbeeld een bedrijfsovername of exit.
7. Kapitaal aantrekken van investeerders
Bij een investering in een bedrijf verlangt de investeerder vaak zekerheid. Octrooien bieden deze zekerheid, omdat je hierdoor eigenaar bent van je uitvinding. Dat is bijvoorbeeld interessant voor een innovatieve startup.
8. Innovatief imago versterken
Je kunt je octrooi gebruiken in je marketing en communicatie. Hiermee laat je zien dat je onderneming als innovatief is. Als je een octrooi hebt aangevraagd op nieuwe technologie, kun je bijvoorbeeld vermelden dat het octrooi in aanvraag is (‘patent pending’). Met een verleend octrooi kun je melden dat de technologie 'gepatenteerd' is.
Brochure
Download de brochure 'Ondernemen met octrooien'.
Gerelateerde informatie
Een octrooi is een middel om je bedrijfsdoelen te bereiken en te profiteren van je investeringen. Met een octrooi kun je tegenhouden dat anderen dezelfde uitvinding gebruiken als jij, zodat je exclusief bent. Maar je kunt ook juist samenwerking opzoeken. Zo bouw je waarde op in je bedrijf en krijg je een innovatieve reputatie.